Hemmagjord Intertox

Idag har jag gjort en första strykning invändigt i skrovet i sittbrunnen som jag renskrapat från gammal färg. Tanken är att det skall vara trärent där framöver, mot tidigare klarröd färg.

Det är ju lämpligt att ha någon form av rötskydd som första strykning innan man går på med linolja. Tyvärr har Intertox utgått p.g.a miljö-förbud och exempelvis Borax har varit slutsålt i de affärer jag besökt.

Därför bestämde jag mig för att göra en egen ”intertox”. Inte så komplicerat alls egentligen. Vet dock inte hur bra det är, men varje träbåtsägare har väl sina recept.

Så här gjorde jag (efter tips från en rutinerad träbåtsägare).

1/3 rå kallpressad linolja

1/3 kinaolja (tungträolja)

1/3 balsamterpentin

10% zinkvitt, på ett ungefär.

Zinkvitt har egenskapen att det förtvålar linoljan (samma effekt som blymönjan) samt är toxiskt för microorganismer.  Jag tror att detta kommer vara fullt tillräckligt som rötskydd, eftersom jag kommer behandla med ett antal lager rå linolja och som sistalager även ett lager med 1/3 kokt linolja, 1/3 rå linolja & 1/3 balsamterpentin, för att få ett ”oxiderat” skick överst som blir lätt att hålla rent.

Balsamterpentin och linolja är underbara dofter, som nu äntligen har börjat spridas i båttältet. Ett vårtecken!

Kommentera

