Slipning av botten, Epoxylimning mm…

Efter en intensiv arbetshelg med båten känns det nu som om det inte är så mycket som återstår innan båten kan sjösättas. Självklart kommer man på ytterligare saker som man ”kan” göra medans man jobbar, men någonstans månste man dra en gräns.

Tillredning av Epoxy

Helgen började med roderlimning. Med det fick jag även chans att testa vår nya digitala våg som mäter på 0,1 grams noggrannhet. Den funkade suveränt! Missade dock att man med fördel även kan värma epoxyn till ca 25-30 grader innan man börjar använda den (när man rör ihop Resin och Härdare. Detta för att få en snabbare härdning. Eftersom det var ca 10 grader i lokalen där jag lagade rodret så var ”öppettiden” lite för lång. Framför allt när jag skulle blanda till spackel med microballonger för att fixa en skada i rodret. Där hade man med fördel haft kortare öppet tid än ca 24 timmar som verkade vara fallet nu. Det slutade med att det mesta droppade av….  Bara att göra om igen alltså.

Nästa arbetsinsats blev att slipa botten så slät som möjligt, efter den skrapning vi tidigare gjort. Fick låna en effektiv maskin av grannen Jonas och jobbet blev snabbt gjort. Dock så försvann ambitionen att få racingyta under hela båten. Nu blir det väl en högst normal släthet på botten.

Slipning av botten

Efter det jobbet blev det storstädning med avtorkning av hela båten och sköljning av skrovet.

Söndagen inleddes med epoxylimning av däcket mot övre bordet. Däcket är plastat och har i yttterkanten på några ställen släppt lite grand. Med hjälp av några sprutor med munstycke var det mycket enkelt att komma åt att pressa in epoxy överallt.

Men säg den lycka som varar… När jag skulle blanda till ännu en sats epoxy råkade jag tappa vågen som åkte i golvet och gick sönder. Fick blanda på frihand och lyckades spilla från flaskorna med resin och härdare precis överallt känndes det som.

Solen sken och genom epoxydimmorna (eller rättare sagt ganska så dammiga skyddsglasögan) och med en tung halvmasksandning stegade jag irriterat tillbaks till båtskjulet och lyckades självklart snubbla till på en sladd som fick en stor lysrörsarmatur att ramla ned. Precis då ropade sambon att det var dags att fika. Snacka om lägligt!  En paus var precis vad jag behövde.

Limning av plastningen i anslutning till översta bordet.

Dagen avslutades med att pensla i blymönja på de ställen där jag slipat igenom, så att träytan syntes. Man vill ju självklart göra det hela ordentligt, eftersom båten lyckats överleva 60 år före mig, vilket säkert har att göra med att den förvarats på ett bra sätt under en stor del av sitt liv och  regelbundet fått bra mönjeskydd. Kända renskrapningar är 1976 (Tranås) och 2005 (Karlstad). Dvs 25 – 30 års intervall mellan gångerna. Sedan har den seglat i sötvatten en ansenligt stor del av sitt liv, vilket iallafall hållit borta skeppsmasken.

Mönja

Nu skall mönjan torka fram till påsk (det blir ca 2 veckor) och därefter blir det däcksmålning, primer på botten och slutligen bottenfärg.  Däremellan borde jag också se över masten…..

Hälsningar Magnus

Annonser

One comment on “Slipning av botten, Epoxylimning mm…

  1. Hannes skriver:

    Så vackert! Frågan är bara vad du skall ta dig till när båten är klar…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s