Silva 220/225

Silva logg med trasig display (än så länge...)

Fick med mig Silva-loggen hem och monterade nyfiken isär den. Den visade sig innehålla en 8-bitars microprocessor: M3870MCB1. Det enda Internet visste om den var just att det var en 8-bitars microprocessor med 64 bytes RAM och 2kB ROM.  En ganska klen sak med dagens mått mätt.

Kretskort Silva 220/225

Kretskort Silva 220/225

Som ni kan se har LCD:n knäckts och läckt. När jag spänningssatte den så tänder den dock upp displayen och visar siffror. Efter ganska noggranna efterforskningar visade det sig omöjligt(?) att få tag i en exakt likadan LCD-display. Det kändes lite motigt, så jag struntade i det för ögonblicket och kopplade in givaren (paddelhjulet) och mätte på sladdarna från den istället.

Signal från givaren

Det visade sig att grön var +5V till givaren, brun var jord till givaren och vit var data tillbaka. Givaren innehåller en Hall-sensor och lite elektronik. Två av paddelbladen innehåller varsin magnet. Det ena sätter utgången hög, den andra låg. Följaktligen kommer givaren att producera en puls per varv.

Det enklaste och billigaste verkar vara att designa ett nytt moderkort med en modernare microprocessor som man ansluter den befintliga givaren till.

Med en sådan lösning skulle man kunna implementera en del nya finesser som inte fanns tidigare. Enda begränsningen är att det bara finns en knapp, men begränsningar är till för att övervinnas! Trådlös anslutning? Fjärrkontroll? Uppdatering följer, kan nog dröja till hösten dock.

Vad gäller vågen som Magnus tappade så var det bara en lödning som släppt, så den fungerar fint igen efter lagning.

För övrigt så fick en rejäl rengöring med skruvmejsel, tops, aceton och stålull själva paddelhjulet och huset rent och fint så nu snurrar impellern lätt. //Mikael

6 comments on “Silva 220/225

  1. Magnus skriver:

    Hej Mikael.
    Satt en Silva 2000 logg på vår bättre begagnade Topaz med samma symptom. Upptäckte snart likt du att ny display i rätt format var omöjligt att få tag på.
    Min lösning på problemet blir att beställa en Arduino uno och display. Jag är helt grön på denna typ av programmering men tänker att det är ett perfekt projekt att lära sig lite på. Arduinon bör dessutom kunna användas för att styra andra roliga saker i båten framöver 🙂
    Har du kommit vidare i dina planer med ny mikroprocessor?
    Har du mätt upp någon mer data på paddelhjulet, effektiv diameter för att beräkna hastigheten genom vattnet mm?

    Med vänlig hälsning, Magnus

  2. Mikael Johansson skriver:

    Hej!

    Om du trycker på kategorier ”El/Elektronik” så ser du några ytterligare inlägg om detta, kanske har du redan läst dem?

    Jag minns inte riktigt vilken överföringsfunktion jag använde. Min första ansats var att det var en enkel linjär funktion (varv/s * faktor = knop). Detta verkade inte stämma när vi körde mot GPS. Tyvärr minns jag inte riktigt. Men jag kan rota lite i kod och siffror senare och se om jag hittar något. Bra val med en Arduino! Lycka till!

    MVH: Mikael

  3. Thomas skriver:

    Ville bara säga att min silva 225 med trasig display är nu mera hel!!! Finns lcd display på elfa.se som passar fin fint!!!(dessutom billigt) Min visar nu mera på en hel och fin display!!!
    Med vänlig hälsning, Thomas

    • Mikael skriver:

      Ah, så trevligt. Jag tyckte jag letade och letade men. Vad har den för artikelnummer?

      • Mattias skriver:

        Elfa art nr 75-500-20 har jag monterat och den funkar kanon i en Silva 2000 log. Kostar bara 55kr. För mig tog det en halvtimme att byta ungefär.

  4. Sigurd Lenes skriver:

    Hei,

    Har problemer med mitt display også. Gjelder en silva 200. Ser at det her er gåt for en løsning som overgår min elektronikkompetanse. Hadde vært fint med et artikkelnr til det displayet som passer fra elfa. SLE

Kommentera

