Onsdagsrace #1 – Resultat

Resultatet från årets första klubbsegling är sedan några dagar färdigt.

Som jag tidigare skrev började det med fint väder, för att 15 minuter före start  bli ett rejält åskväder. Jonas stod på stranden och fotograferade oss och nu har jag fått de bilderna! Fina!

På väg ut ur hamnen för årets första onsdagsrace. kl 18.15.

Väl ute sattes seglen och regnet börjande…

Satta segel, kl 18.25...

Därefter var det line-up på startlinjen. Vi fick en väldigt bra start. Kom iväg tillsammans med övriga båtarna och var mer eller mindre jämsides med dem till första rundningsmärket. Där tog vi ut svängen lite för mycket och tappade ca 100 m till de andra båtarna och det kunde vi aldrig hämta in. Sammantaget seglade vi klart bättre än förväntat. Marcus, som seglat med sin SK55 i flera år brukade med den båten ligga ca 1,5 minuter efter övriga, LYS korrigerat, vilket gör vårt resultat riktigt bra, med tanke på förhållanden, första riktiga seglingen med båten och att våra medtävlande allihopa är riktigt duktiga seglare som går in för det här med klubbseglingarna ordentligt!

Line-up på startlinjen

Och till sist resultatet:

ONSDAGSSEGLING

RESULTAT 11/5

Plac. Båt
Skeppare
Seglad tid
Lystal Omräkn.
1 Mamba 33
Rune Augustsson
20min59sek
1,11 22,85
2 Express
Peter Frolund
21min 57sek
1,09 23,51
3 Hallberg Rassy 31  –
21min32sek
1,12 23,87
4 Nordisk folkbåt  Magnus Juvén 26min9sek 0,97 25,30
One comment on “Onsdagsrace #1 – Resultat

  1. Mikael skriver:

    Vem räknar ut den lyskorrigerade tiden, och framförallt, hur? Det stämmer inte alls?

    T.ex. 21 minuter och 32 sekunder fås till 23,87 vilket jag förmodar är minuter och hundradels minuter. Detta med Lys(faktor) 1,12.

    Men med ett Lys på 1,12 borde resultatet bli:
    (21+(32/60))*1,12 = 24,12 minuter vilket omräknat till minuter och sekunder blir: 24 minuter och 7 sekunder. De korrekta lystiderna borde vara:


    Båt minuter min:sek
    --
    Mamba 33: 23,29 23 min 17 sek
    Express: 23,93 23 min 56 sek
    Hallberg Rassy 31: 24,12 24 min 7 sek
    Nordisk folkbåt: 25,37 25 min 22 sek

Kommentera

