Segeltur med Johan och Emma

Idag är min lillebror Johan och hans sambo Emma på besök. Vi passade självklart på att ta en segeltur. Det blåste inte så mycket, men vi lyckades toppa ca 5,3 knop trots allt.

Johan, Micke (mitten) och Emma

Micke mekar med loggen

Micke var också med först som styrman därefter som elektriker och mekade med loggen, som nu funkar trots trasig display. Vi passade på att kalibrera den ordentligt med GPS.

Eftersom familjen fick tillökning måndagen den 18:e juli blir det troligen mindre seglande framöver. Men min nya son kommer självklart att sättas i segelskola så fort som möjlighet ges!

// Magnus

 

Loggen har en knäckt display, men det går att lista ut ungefär vad där står. För er som är elektronikintresserade kan jag meddela att de tre sladdarna från paddelhjulsgivaren är som följer:

Brun – jord
Grön – 5V till givaren
Vit – puls från givaren, en per varv.

Jag är ganska säker på att det krävs ett pull-up motstånd mellan vit och grön på gissningsvis 10kohm? Fick nämligen inget utslag på multimetern på frekvensmätning om jag inte höll i vit och grön samtidigt (mig själv som lite väl högt pull-up-motstånd). Storleksordningen på frekvensen är ca 8 pulser per sekund vid 3 knop, i alla fall så som paddelhjulet är monterat på vår båt. Nu återstår bara att få tid till att konstruera något.

// Mikael

Kommentera

