Betsning av sarg

Arbetet med sittbrunns-sargarna fortsätter.

Slipning är genomförd och nu har även bets struktits i fyra-fem lager. Utifrån vad jag läst om bets på Grisslans hemsida så känner jag mig nöjd med Biltemas Mahognybets. Den innehåller kinesisk träolja och järnoxidpigment och lägger sig följdaktligen som en tunn hinna ovanpå trät, även om jag tycker att oljan sugits in bra och därmed även betsen. Eftersom den mahognybit jag ersatt den gamla ekbiten med inte har samma nyans (även om det är äkta honduras!) så tänkte jag att det kan vara en fördel om just den biten får en hinna över sig och därmed behåller sin nyans bättre än att sargen och ersättningsbiten över tid bleks åt olika håll. Endast tiden vet om jag får rätt

Här följer lite bilder från arbetet:

Epoxylimning av mahognybit.

Här är biten inpassad och inslipad, men ej betsad.

Här är biten inpassad och inslipad, men ej betsad.

Här är såväl biten som sargen betsad med fyra strykningar.

Här är en översiktsbild över arbetet som gjorts hittills i sittbrunnen. Den övre toften är slipad och betsad, liksom ruffsarg och skotbänkens framkant. Den nedre toften är "för evigt" konserverad med Coelan och behöver således inte göras nåt med.

Parallellt med slipning och betsningen har jag börjat såga till nya durkar. Dessa blir i björkplywood som jag hoppas kunna lasyrfärga till mahogny ”look alike” och därefter lacka. De skall sedan få halkskyddstejp. De nuvarande durkarna kanske ser ok på bild, men har sina skavanker och är ganska skeva och ligger inte rakt på reglarna utan slamrar när man går på dem.

Mer om arbetet med dem i ett annat inlägg framöver.

// Magnus

Kommentera

