Arbetet forskrider

I helgen har arbetet med durkarna avancerat. Först har nya durkar måttats och sågats till ur björkplywood. Därefter har dessa epoxylimmats i kanterna, för att stå emot fuktinträngning. Därefter har de penslats med äkta intertox (!). Efter att de torkat så har de nu betsats med brun oljebaserad lasyrfärg i ett försök att få dem att se ut som mahogny.  Det kommer troligen bli 3-4 betsningar innan jag är nöjd med färgen. Därefter väntar ett antal lager med båtlack. Sen kommer det även bli halkskyddstejp på dem. Inte så snyggt kanske, men det är något vi saknat under blöta seglingar.

Nytillverkade durkar i väntan på att epoxyn i kanterna skall härdas.

Den akterska durken har fått en list pålimmad. Detta för att hålla bensintanken på plats under skotbänken.

Sen har även arbetet med sittbrunnen gått vidare. Totalt har det blivit ca 5 lager Hondurasbets (Biltema, baserad på kinaolja). Nu har även första lagret rejält utspädd båtlack lagts. Jag köpte ett antal burkar Bojens Båtlack och den funkar fint. God doft och något mörk i färgen.

Första lagret klarlack är lagd. Ruffsidor och skotbänken (som enbart är nedmattad i år) syns på bilden.

jag har också gjort lite underhåll på bommen. Lacken var sönder allra längst ut vid beslaget. Troligen då denna bit sticker ut utanför bomkappellet och med tiden solblekts. Jag monterade bort beslag och skrapade bort vit färg under detta. Bommen har alltså varit vit någon gång i historien. Troligen under slutet av 70-talet, då Åke Winbladh ägde den. Han målade båten röd och hade vita detaljer. Båten hette på den tiden Röda Rappet….

Hursomhelst så slipade jag ned till trärent. Då noterade jag att bomen faktiskt spruckit i limningen, så nu spenderar bommen natten i verkstan i väntan på att epoxylimmet skall härda.

Lacken på bommens ovansida vid beslaget på bomme var sprucken och dolde även att bommen separerats i limningen. Nu har den renskrapats och limmats ihop med Ebalta Epoxy. Bra epoxy med lång öppettid.

Imorgon kommer det att läggas ett nytt lager lack i sittbrunnen och förhoppningsvis även på bommen om epoxyn är färdighärdad. Sen skall jag även köpa kardborreband inför den stundande syjuntan, där segelkapellet skall få snabbspännen. Mer om detta längre fram.

Jag har också bestället Coelan från Tyskland. Det blev från Bootdepot.de som visade sig ha billig enhetsfrakt (19.95 Euro inklusive avgift för betalning via Paypal). Från början var det tänkt att jag skulle köpa detta från Toplicht.de men de hade ett minimikrav på 50 Euro i ordersumma för att skicka utanför Tyskland plus frakt. Eftersom jag enbart skall ha miniförpackningen av Coelan så blev bootdepot.de i slutändan billigare.

 

// Magnus

Kommentera

