Kölsvinsmålning, mastmålning och durkmålning….

Mycket målande och lackande blir det!

Ikväll har masten fått sin andra strykning av lack. Nu känns den redo för 2012! Vi kör med Bojens båtlack i år. Får se hur den funkar. Sen har även kölsvinet fått sig en ny omgång Danboline i år igen. Började med att skrapa loss gammal färg och ojämnheter samt pilla loss en massa gammal stel ”sörja” förmodligen härdad linolja. Därefter målades det med Danboline. I år köpte jag den från bootdepot.de för ynka 20 Euro! Det är ca 20-30% billigare i Tyskland med båtfärg generellt, så det lönar sig om man skall ha lite av varje för vårrustningen. Nackdelen var att det nästan tog 2 veckor att få grejerna levererade.

Ett årligt stileben. Denna gång inköpt från Tyskland för en spottstyver...

Egentligen hade jag tänkt lägga järnmönja först på de ställen där trät var bart, men eftersom den har en evighetslång torktid så körde jag med Intertox först (igår) och målade över direkt med Danboline.

Jag lyckades faktiskt själv att blanda till egen järnmönja igår!

-Var inne i en Colorama butik som sålde färger från Kulturhantverkarna. De visste precis vad jag skulle ha och hur jag skulle göra, så jag lämnade butiken lycklig över att äntligen fått prata med någon som visste hur man blandade färg till träbåtar. Jag köpte Nitor Oxidrött Nr 120 och rå linolja samt fick en liten skvätt Sickativ (torkmedel) i en flaska. Köpte även en liter vit linoljefärg med zinkvitt i som rötskydd. Den skall jag någon annan gång måla förpiks ”taket” med.

Så här fint blev kölsvinet efter årets strykning med Danboline! Eftersom vi i år avser att göra seriösa tätningsförsök är förhoppningen att inte behöva måla igen nästa år.

Hur man tillverkar järnmönja finns beskrivet på diverse sidor. Järnmönjan strök jag sedan på baksidan av de durkar som jag håller på att nytillverka inför årets säsong. De kommer bli fina…. Om de nu bara hinner torka innan säsongen är över.

Så här såg durkarna ut efter att jag penslat dem första strykningen med brun lasyr. Men denna bild är flera veckor gammal och sedan dess har de fått mahognybets, 6 lager klarklack och slipats och putsats på... Det färdiga resultatet väntar dock på sig ytterligare någon vecka.

One comment on “Kölsvinsmålning, mastmålning och durkmålning….

  1. Johan Eneström skriver:

    Hej,

    Det är en intressant och matnyttig blogg du har, kul att läsa. Tänkte kolla med dig om det kostade dig 20 euro inkl frakt när du beställde Danboline från Bootdepot.de?

    / Johan Eneström

    SVAR: Ja, det var något sån’t, men eftersom jag i förstahand var ute efter att köa Coelan och de var billigast på både frakt och Coelan så slank en burk Danboline med av bara farten! Vet att Toplicht.de tog 49€ i frakt, vilket var lite väl dyrt! //Magnus

Kommentera

