Sjösättning 2012

Äntligen är båten i sjön.
Under helgen har det jobbats intensivt med båten. Under hela lördagen lackades skador med igen med Coelan. 6 lager penslades totalt, med ca 2-4 timmar mellan varje strykning.

Coealan. Dyra droppar, men förvånanssvärt dryga. Barnmatsburken används för att ta över den lilla mängd som behövs för varje strykning. Detta för att inte "åldra" orignialburken mer än nödvändigt. Coelan går tyvärr nästan inte att spara mer än någon vecka om syre kommer i kontakt med det. Då härdar det i burken.

Idag har båten fixats till rejält.
Det började med att vi lade ned ca 3 timmar på att täta båten noga. Vi hade Hempel Proof 10 och Ettan som vi körde med. Vi värmde dem i kokhett vatten för att kunna bearbeta lätt. Trots detta var det väldigt tydligt att Ettan var det bättre tätningsmedlet. Det var helt enkelt lättare att knåda en liten boll varm av Ettan och sedan likt ett tugggummi pressa ut där det skulle tätas. Det fastnade bättre och blev ett snyggare slutresultat än Hempels bitumen, trots att den användes i fogpistol.

Vi hittade läckorna genom att  vattna i båten och se vart det tog sig igenom borden och eventuella springor.

Därefter var det dags för en glasspaus. Sedan röjde vi ur tältet och pumpade däcken på båtkärran (som har däck Made in Western Germany) och plockade ned lysrörsarmaturerna i båttältstaket. Detta glömdes förra året och det var riktigt svårt att få ned dem när man inte hade en båt att stå på.  

Därefter var det dags att fixa med traktorn. -Ta av snökedjorna, tanka och sätta i nytt batteri och justera in bromsarna. Sedan togs masten ned från loftet.

Därefter passade jag på att lägga bottenfärg med min underbara Fuji Mini-Mite 4 HVLP spruta. Behövde inte maskera alls. Mjukt och fint och utan färgdimma sprutade jag hela båten på ca 20 min. Kölen är i år järnmönjad. Den färgen hade dock inte torkat, så frågan är väl om den sitter kvar när vi tar upp båten…

Därefter var det äntligen dags att köra nedför backen och lasta masten. När vi stod och lastade kom Bosse förbi. Han är ”vår” kranförare i Domsand och skulle hjälpa till med sjösättningen.

Masten är lastad och vi är på väg ned till Domsand för sjösättning.

Väl nere i Domsand gick det fort. Uppskattingsvis ca 15 min från att vi kom in på området tills båten var i vattnet.

Hur gick det då med tätningen???? Jo faktum är att båten läckte förvånansvärt lite. Det var några bord där det kom lite grand. Säg ca 3 liter i minuten eller så. Helt OK tycket vi, som sänkte båten på 3 min förra året.

I år var båten avservärt tätare än förra gången. Några ynkliga liter per minut sipprade in. Tack Ettan!

Så, i natt och eventuellt ytterligare någon natt skall nu Rödnäbba hänga i kranen och svälla. Sedan blir det att inta vår nya båtplats i några dagar och så blir det påmastning till helgen.

Rödnäbba hänger i kranen och sväller...

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s