Ingen segling….

Nu har det nästan gått en månad sedan jag senast seglade. En katastrof och en abstinens som är riktigt jobbig. (Bort)Förklaring: Jobb, Jobb, Familjeliv, Utebliven Vind, Utebliven Seglingskompanjon. Hushållsarbete. Mer Familjeliv….

Men, vi har shoppat grejer till båten!

Den största investeringen är en special Genua från Boding. Extrastor för att kunna seglas i lite vind, men i tjock dacron, för att kunna klara mer vind.  Den håller på att sys upp nu och väntas komma strax före midsommar. Då kommer jag skriva om den.Var så säker! Från början var jag inne på en Gennaker, men i samråd med segelloftet (Oskar Skoting) så kom vi fram till att bekymren med avtagande vind på Vättern bättre löses med en specialgenua.

Sedan håller jag på att dra ned alla fall till sittbrunnen. Detta kommer jag också skriva mer om. Har iallafall beställt en himla massa fall, avlastare, block, linstyrningar etc. Detta för att kunna segla ensam och för att kunna hantera den större genuan bättre.

Och sen har vi skaffat Lazy Jacks, men de är ännu inte monterade.

Och sedan har jag även uppdaterat skotbänken med nya clamcleats, då de traditionella plastkilarna inte funkade i kraftiga vindar.

Det finns således ett antal artiklar som väntar på att bli skrivna om hur man förbättrar sin folkbåt. Men de kommer senare….

Skotbänken 2.0. Uppdatead med nya Clam-Cleats & ny lina!

Detta inlägg postades i Övrigt.

Kommentera

