Ny lättvinds-genua till folkbåt från Boding!

Äntligen!
Igår kom Oskar Skoting från Boding Segel förbi och lämnade av den nya genua som jag beställt tidigare i våras.
Folkbåt har ju enligt entypsregeln ingen genua, vilket är synd, då båten tyvärr inte har några direkta lättvindsegenskaper.

Ny lättvindsgenua från Boding!

Att köpa ett nytt segel är en ganska stor investering till en båt som kanske för rätt köpare kan inbringa 30-35000 kr inklusive ALL utrustning. Antalet folkbåtar på blocket för ca 20 000 kr är under ett normalår ca 15-20 stycken, så begagnatmarknaden signalerar tydligt att man inte får tillbaka pengarna.
Jag gjorde en omfattande research i våras och var länge inne på att köpa en gennacker, men efter diskussioner med segelloften så kom vi fram till att en Genua 1 egentligen vore bättre.
Så, vad var det då jag beställde?

Genua 1, med cross-cut skärning
Yta: 11,6m2
Duk: Dimension Polyant Dacron 250g/m2
Inkl. Tell-tales + t-t fönster, trimlina i akter- och underlik, kontrastband, hakar för traditionellt förstag, rullsäck.
Övrigt: Fönster ca:20*40cm,
Pris: 7250 kr.

I praktiken är dock seglet något mindre än 11,6 m2. Underliket är 330cm, mot fockens ca 245 cm.

Genuan står fint i den lätta vinden!

Boding hade inte tidigare sytt någon sådan genua, men en medarbetare på loftet i Stockholm tävlade  i folkbåt och man bestämde sig för att rita upp hela båten i sitt segelprogram och med hjälp från den tävlande kollegan designades ett ”optimalt” segel. Skothornet /skotpunkten är något nedflyttad och seglet är något bredare än det förslag som segelprogrammet föreslog innan man ritat upp hela båten och därmed hade möjlighet att simulera hur stor och genua beter sig tillsammans.

Efter att ha testat en kväll med vindar på ca 2-4m/s så kan jag säga att jag är nöjd! Båten snittade runt 3 knop och som bäst gjordes ca 4 knop på kryssen. Den största skillnaden är att jag nu har ett segel som man hela tiden kan optimera trimmningen på. Den skillnaden mot focken är ENORM! Trots att min fock faktiskt har rätt många år kvar innan den är slutseglad.

Linjerna visar tydligt hur buken ser ut och gör det mycket enkelt att optimera trimmet.

Jag har ännu inte monterat någon skotskena för genua utan tänkte köra med block fästa i relingen. Men eftersom det nya seglet så tydligt visar hur man skall trimma det för att vara optimalt så krävs nog mer reglerbara skotpunkter för att man själv skall vara nöjd!

Ett löst block i relingen agerar skotskena för tillfället.

Jonas vid rodret och Markus som genua-expert!

Under segelturen var Markus Källner med. Han försökte illustrera skillnaden mellan nya och gamla segel med att med gamla segel är det som att köra STCC med en gammal amerikanare. Fjädringen är svampig och det spelar ingen större roll om du ändrar lufttrycket i däcken eller optimerar både det ena och det andra. Bilen kommer iallafall ha ungefär samma känsla.  Ett nytt segel motsvarar här en modern bil där man faktiskt får andra egenskaper när man ändrar lufttryck eller byta profil på däcken.

-Precis så här kändes skillnaden.

Med ett gammalt segel spelar det faktiskt inte så himla stor roll om man försöker optimera trimmningen. Skillnaden blir inte särskilt märkbar. Med nytt segel fick man tydliga signaler om hur seglet skulle optimeras och ett märkbart resultat!

Slutsats: Jag är  helt klart nöjd med att jag beställde en genua till båten. Skillnaden är mycket stor mot innan vad gäller möjligheter till optimal trimmning och uppfattningen är att båten hanterade de svagare vindarna klart bättre än vad focken gjorde. Skilladen kan nog sägas vara 0,5-0,8 knop kanske jämfört med focken (som egentligen var lite för tung för att stå bra i svaga vindar).

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s