SM i Folkbåt 2012

Av en slump (!) råkade jag och familjen åka till Ljungskile häromdagen för att bada och ha lite semester. Det som slog mig direkt när jag kom till Ulvön där vi tänkte vara, var alla båtar som seglade fram och tillbaks på fjärden. Efter att ha kollat lite noggrannare såg jag F’et i seglen och insåg att det var SM i folkbåt som pågick!

SM i folkbåt. från Ulvön.

SM i folkbåt, Ulvön dag 1.

Efter dagens tävlingar gick jag förbi bryggan med alla båtar och spanade in dem. Det var ca 25 båtar som deltog. några hade USA segel och några trailers var från Tyskland, så det var nog lite ”internationellt”. Av de 25 deltagande båtarna var ca 5-8 stycken träbåtar. Hade trott att skicket på dem skulle vara absolut toppskick, men de såg väl mer ut som träbåtar brukar göra. Båt 777 var dock i mycket gott skick och jag snackade en stund med ägaren. Han körde med vanlig international lack och funderade över trimmet på de båtarna som gått bäst. Det visade sig att de körde med ganska lösa fiolstag, för att få rätt böj på masten. Vindarna hade varit ca 4-8 m/s under dagens tävlingar.

Bredvid hans båt låg dock den absolut finaste träbåt jag hittills sett. Brandt -Möllers helt nybyggda folkbåt, som jag skrivit om lite grand i ett tidigare inlägg. Jösses vad fin den var!

Brandt-Möllers varvets nybyggda folkbåt!

Det var allt för denna gång. Nästa gång kanske man skulle kunna vara med i SM. Det verkar som om fler än en hade fraktat sin båt på en ställning ställd på en vanlig boggie-släpvagn / biltransport.

Mer om SM tävlingarna finner man här!

// Magnus

Detta inlägg postades i Segling.

Kommentera

