Segeltrim del 1.

För några veckor sedan gick jag den  andra delen av Albatross Segels kurs i rigg och segeltrim. Skrev inlägget då, men publicerade det aldrig… Skulle väl kolla upp någon detalj…. Här är vad jag skrev då….  Det kommer bli ytterligare några inlägg om trim som jag jag av olika anledningar redan skrivit men väntat på rätt läge att publicera….

Segeltrim – Albatross Way…

Hemligheten med optimalt trim är egentligen väldigt enkel: Storsegel och Fock skall ha parallell profil på bakkanten.

Matchar seglens profil har men ”en gemensam vingklaff”. Finlir är skotpunkt och twist för att motverka för mycket lutning av båten. Generellt skall en båt aldrig luta mer än ca 15 grader. Så alla ni som hört att båtens vattenlinje blir längre och därmed får högre fart, har troligen hört en skröna…. (enligt Albatross!).

Det pratades mycket om seglens olika trimfunktioner och hur dessa skall användas.  En av de saker som nämdes och gjorde stort intryck var att ett saggigt förstag kan skapa samma djup på en hårdvindsfock som en genua har; Lättvindsgenuan har oftast ett djup på ca 15% på halva höjden. En Hårdsvinds genua ligger på ca 13%.  Detta bör utnyttjas genom att reglera akterstaget som därmed släpper efter eller drar åt förstaget.

Grundregeln för detta är att ett djupare segel ger mer kraft framåt men orsaker också större krängning. I tillägg är det förseglet som är motorn och storseglet som står för båtens balans.

En andra grundregel för all segeltrim är att man faktiskt märker upp vilka trim som funkar bra. Märk upp med tejp vilket läge som är bäst för lätt, mellan och hårdvind.  (Ex grön, blå och röd tejp). Detta görs på uthal, skotpunkt, akterstag mfl trimpunkter.

Skotpunkt för fock/genua:

Skotpunkten skall i olika vindar endast flyttas endast några centimetrar! Korrekt inställd skotpunkt för fock/genua är när alla telltales fladdrar samtidigt i lovart. Fladdrar t.ex. enbart den översta så skall skotpunkten flyttas någon centimeter föröver (framåt). Man bör märka upp skotpunkten för lätt, mellan och hårdvind, så att man hittar tillbaks nästa gång man skall segla..

Cunningham:

Används för att öppna seglet i toppen. På en fraktionsrigg gör akterstaget samma sak. Cunningham drar man aldrig i vid lätta vindar, utan då behöver man ha så stängt segel som möjligt.

Uthalet:

Uthalet på storen används för att göra bakre delen av storen parallell med genuan/focken. Den trimmar egentligen endast nedersta delen av seglet, dvs nedersta lattan. Hela seglet trimmas med akterstaget.  -Bör EJ släppas på undanvind.

Kick:

Kicken skall aldrig dras åt vid kryss, då det är viktigt att bommen kan röra sig.

Skotvagn:

I lätta vindar flyttas skotvagnen i lovart , dvs går över mittlinjen. Syftet är att bommen skall ligga så nära båtens mittlinje som möjligt. Man behöver inte skota storen så hårt i lätta vindar.

I mellanvind så har man skotvagnen i mitten och skotar lite hårdare istället.

I hårdvind ????? Men inte i lä iallafall! Man får twista ur vinden istället!

 

Bland de generella trimråd som gav kan nämnas följande:

  1. Huvudfokus är att ha parallella akterlik på stor och fock. Ser de likadana ut i sin profil så är de rätt inställda. Är det så att telltales i akterliket på storen slår runt så har man ej ställt stor och foch så att en gemensam ”vingklaff” bildats.  Bakkant på storen skall alltså stå parallellt med fockens bakkant!
  2. Jobba med skotvagnen för att uppnå parallella segel. Skotvagnen skall INTE skjutas mot lä vid kraftigare vind…
  3. Skotpunkten på focken måste vara rätt ställd (se ovan om skotpunkt).

 

Trimning i olika vind:

Lättvind:  (2m/s) Löst akterstag. Skotvagnen till storen i lovart. Ej cunningham (lös).

Mellandvind: Hälften av akterstaget spänt. Storens skotvagn i mitten samt storen hemskotat tills bomen är mitten av båt & fock/stor parallella.  Stängt akterlik.

Frisk vind: Travare för storskotskenan i lovart. 2/3 av akterstaget spännt. 2/3 av Cunningham spännt.  Hårdvind: max Akterstag, max Cunningham.

Grundregel i mellan och hårdvind: Skota ej fock hårdare än att storen står. Det är OK med inslag i storen!

//Magnus

Tipsen kommer från Ablatross Segel’s kvällsföreläsning i två delar, en om rigg och en om segeltrim.

PS Det är riggtrimmet som är det stora (står för 70% av det trim som man kan göra! Tänk på det vid påmastningen!.

 

Annonser
Detta inlägg postades i Segling.

One comment on “Segeltrim del 1.

  1. […] Se för all del även tidigare inlägg från utbildningen med Albatross segelmakeri om hur de generellt trimmar en segelbåt. Det inlägget finns här. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s