Söndagssegling 7 Juli

Igår var vi ute och seglade under absolut perfekta förhållanden. ca 5 m/s och västliga vindar, plant vatten och jämna vindar.

Johan, min brorsa fick agera rorsman och hans sambo Emma och deras dotter Sofia var medpassagerare. Vi körde med focken då jag var orolig för att genuan skulle strula vid slagen. I efterhand hade det nog inte gått fortare med genua heller.

Dottern somnade snart och stuvades in i ruffen där hon sov skönt i ca 1,5 timmar, som segelturen varade.

Sovande Sofia

Sovande Sofia

 

Det känns som föreläsningarna om segeltrim som jag deltog i i vintras har gjort susen. Jag känner att jag får ut lite mer fart ur båten tack vare knepen jag lärde mig där.

De viktigaste lärdomarna på kryssen:

1. Se till att flytta skotpunkten för storseglet i lovart rejält så att bommen hamnar någorlunda i centrum i båten.  Man matchar då bättre fockens akterliksprofil och får en bättre fart.

2. När båten lutar rejält pga att man har flyttat skotpunkten så släpper man ut lite på skotet på storen och framför allt, böjer masten med akterstaget, så att man släpper ut luften ur seglets övre del. Då rätar båten upp sig men bibehlåller ändå sin fart och man har en båt som ite lutar särskilt mycket och får bekväm och snabb segling.

Igår lyckades vi faktiskt få upp båten i underbara 6,1 knop på kryssen i ca 5-8 m/s!!!!

//Magnus

 

Detta inlägg postades i Segling.

Kommentera

