Gennaker på Folkbåt

Har under en längre tid funderat över om jag skulle skaffa mig en gennaker att segla med då det ofta blåser för lite för att det skall vara kul att segla folkbåt.

Först lite bilder på Folkbåtar med Gennakers från Tyskland och Danmark, där detta är ganska vanligt.

Nedanför två bilder från http://www.haase-segel.de/

GennakerGennaker

Notera att de fäster gennakern nära masthead. Egentligen är masten något för svag för detta.

Folkbåt med gennaker

Danskarna är inte sämre. De har MP Sejl och Quantum som gör gennakers.

Bilden nedanför är från en gammal katalog från en gammal Quantumbroschure  (december 2008).

Vad kostar då en gennaker till en folkbåt?

Boding har på sin hemsida en 20 kvadrats för ca 4800 kr.

Från Albatross Segel har jag offert på en 26 kvadrats gennaker för ca 6700 kr

Från Tuss Sails i Ungern har jag offert på en 29 kvadrats gennaker på 4700 kr inkl frakt.

Från Kinnevikens segelmakeri får man en Gennaker Max på 21 kvadrat för 5900 kr.

Den som är på bilderna är på de övre bilderna är på 29 kvadrat och är från Haase Segel i Tyskland. De säljer den för ca 11000 kr. Det är en utpräglat lättvindsgenua.

Mina helvilda funderingar är om jag skall sätta en masthead eller nästan masthead gennaker och peke på båten och därmed kanske komma upp i ca 35-40 m2 segel. Borde få båten att röra på sig i lätta vindar….

Återkommer med lite mått och sånt om det blir något av det.

Ikväll  skall vi dessutom sitta nattvakt.

/Magnus

Detta inlägg postades i Segling.

Kommentera

