Mastfot del 2.

Idag började jag tidigt med arbetet med att tillverka en ny mastfot. Jag hade tidigare inköpt en bit stål i U-profil  och lite plattjärn för att svetsa en liten låda i profilen för att kunna justera mastens lutning.

Jag började med att mäta in ungefär hur U profilen skulle behöva sitta för att vara någorlunda vågrätt. Därefter satte jag sågen i en gammal bottenstock!

Första sågningen av bottenstocken...

Första sågningen av bottenstocken…

 

Därefter mättes profilen in igen på nytt och jag markerade var jag behövde borra hål för att kunna montera på befintliga kölbultar.

Provmonterad stålprofil.

Provmonterad stålprofil.

När allt var inpassat och såg bra ut var det dags att svetsa. Det är alltid lika roligt att svetsa. Därefter målades allt med järnmönja.  Järnmönja är förövrigt enkelt att göra själv. Man behöver bara järnoxid (Hematit) (Nitor Oxidrött nr 120), finns att köpa i färgaffär, linolja & lite Sikkativ (finns också i färgaffären). Totalpris på en burk med en liter blir dryga hundralappen. Se recept här.

Järnmönjad mastfot.

Järnmönjad mastfot.

Därefter påbörjades arbetet med att tillverka en ny bottenstock.  Tack vare allas vår folkbåtsbloggare Grisslan hade jag här en tydlig instruktion för hur jag skulle göra. Se gärna Grisslans inlägg om detta här.

Att tillverka en mall med lite kartong var faktiskt inte alls så svårt!
Eftersom man skulle börja med en ekplanka så fick jag gå till mitt lager med finvirke och leta upp en lämplig bit och hyvla till den lite….

IMG_4247

 

Därefter så bandsågades bottenstocken fram utifrån mallen…. Nu väntar själva inpassningen av bottenstocken i båten. Det troligtvis ganska tålamodsprövande arbetet får dock vänta till nästa vecka…

Utsågad bottenstock. Nu väntar mycket arbete med att passa in den i båten och slipa ned rätt vinklar...

Utsågad bottenstock. Nu väntar mycket arbete med att passa in den i båten och slipa ned rätt vinklar…

 

//Magnus

Kommentera

